Я вірю, що музика - це голос особливого духу, завдання якого збирати мрії світу, і який, проходячи через свідомість людей, здатний залагодити, нехай навіть на короткий час, їх розбрати, або потрясти душі, руйнуючи соціальні незручності. Адріано Челентано

среда, 19 апреля 2017 г.

Зарубіжна музика ХХ ст.

Зарубіжна музика ХХ ст.

сучасна музика та сучасні композитори
На перший погляд може здатися, ніби між музичним мистецтвом XX ст. і всіма попередніми лежить прірва — такі великі відмінності у звуковому образі творів. Насправді у XX ст., як і в будь-які інші епохи, музика точно відображала емоційне і духовне життя людей.
Порівняно з попередніми століттями темп життя людини швидшав, її ритм ставав більш жорстким і напруженим. Трагічні повороти історії — війни, революції, тоталітарні режими, поява ядерної зброї — не тільки загострили душевні суперечності, властиві людям в усі часи, але й поставили людство на межу знищення. Саме тому тема протистояння життю і смерті стала ключовою в музиці XX ст.
Не менш важливою виявилася для мистецтва і проблема самопізнання особи. До музики увійшов таємний і дивний світ снів, неусвідомлених бажань і інстинктів. Новий зміст вимагав нових форм, і багато композиторів дійшли ідеї радикального оновлення музичної мови.

Відкриття нових звукозображальних властивостей

Перш за все, вони відмовилися від традиційної європейської системи ладів і тональностей. З’явилося поняття атональна музика. Це музика, в якій чітка система тональностей на слух не визначається, а акордові співзвуччя (гармонії) зв’язуються один з одним вільно, без дотримання строгих правил.
Одночасно у XX ст. були винайдені нові способи організації звуків у творі; використовувалися і європейські традиції, і традиції інших культур — китайської, індійської, африканської тощо.традиції китайської музики в 20 ст
Іншою важливою особливістю музичної мови XX ст. стали незвичайні звучання, їх пошук йшов у двох напрямах. Щоб передати образи сучасного життя, використовували незвичні шумові ефекти (брязкіт і скрегіт металу, гуркіт верстатів та інші «промислові» звуки), винаходили нові інструменти. Але більш цікаві результати було отримано іншим шляхом.
Композитори експериментували з традиційними інструментами:
  • змішували тембри;
  • грали в незвичних регістрах;
  • змінювали технічні прийоми.

І виявилося, що класичний симфонічний оркестр або оперні форми можуть чудово відобразити життя міста з його складною системою звуків і шумів, а головне — непередбачувані повороти думки і «злами» психіки людини кінця II тисячоліття.

Відродження традицій

Проте новаторські пошуки не спричинили до відмови від традицій. Саме XX ст. відродило музичну спадщину попередніх епох. Знов почали звучати твори Монтеверді, Кореллі і Вівальді, німецьких і французьких майстрів XVII ст. Відродилася до нового життя не тільки сама музика, але й способи її виконання. музичний інструмент епохи Відродження
З’явилося поняття автентичне (від грецьк. «аутентикос» — «справжній») виконання. Артисти прагнули зіграти «стару» музику на інструментах відповідної епохи в справжній авторській редакції. Пошуки автентичного звучання збудили у композиторів різних напрямів інтерес до традицій Ренесансу і бароко. Сучасну систему мелодій, гармоній і звукових барв вони інтерпретували у форми XVI—XVII ст.
Корінним чином змінилося ставлення до фольклору. Музиканти XIX ст. вивчали в основному міські пісні і танці. У деяких країнах композитори намагалися збирати сільський фольклор, але одержані матеріали так переробляли, що вони нічим уже не відрізнялися від добре відомих міських зразків.
У XX ст. з’являється нова течія — неофольклоризм (від грецьк. «неос» — «новий» і «фольклор»). Його прихильники закликали використовувати народні наспіви, записані в глибинних сільських районах, не «пригладжені» на міський лад. Увійшовши до складної тканини симфонії, сонати або опери, така пісня привнесла в музику небачену досі пристрасність, багатство барв та інтонацій.
Багато що змінилося і у виконавському мистецтві. Якщо в попередні сторіччя музикант повинен був перш за все вразити публіку досконалістю техніки гри, то в XX ст. віртуозність перестала бути самоціллю. На перше місце вийшли глибина і точність розуміння композиторського задуму, уміння грати емоційно.
Важливим стало спілкування артистів різних країн одне з одним. У Європі й Америці нині влаштовуються музичні фестивалі і конкурси, де відбувається обмін творчим досвідом. Програми і завдання цих свят мистецтва дуже різноманітні. Вони можуть присвячуватися окремій епосі і жанру, творчості певного композитора або виконавця.
Але, як правило, кожний серйозний захід такого плану вирішує ще одне найважливіше завдання — узагальнює досвід, накопичений музикою з часів Середніх віків, робить це мистецтво по-справжньому відкритим і вільним для розвитку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий