Я вірю, що музика - це голос особливого духу, завдання якого збирати мрії світу, і який, проходячи через свідомість людей, здатний залагодити, нехай навіть на короткий час, їх розбрати, або потрясти душі, руйнуючи соціальні незручності. Адріано Челентано

вторник, 25 апреля 2017 г.

Церковна музика

Церковна музика

жанри церковної музики
У Візантії важливу роль відігравала церковна музика. За біблійним переказом, староєврейський цар Давид «розчув спів небес» і передав небесні славослів’я людям. Псалми царя Давида, дивні за формою звернення до Бога, увійшли до християнської церковної служби.
Тексти візантійських співів містили не тільки ці стародавні зразки поезії, але й нові, створені християнськими поетами-гімнографами (від грецьк. «хімнос» — «урочиста пісня» і «графо» — «пишу»).
Серед жанрів церковної музики перевагу віддавали канону і тропарю. Канон (від грецьк. «канон» — «зразок», «правило») — музично-поетична композиція з дев’яти розділів, що включала теми покаяння і прославляння. Тропар — хвалебний спів, який писався до свята або урочистої події, але не як самостійний твір, а як частина великого твору. Кожному музичному жанру відводилося певне місце в богослужінні.

Особливості церковної музики

Церковний спів підпорядковувався суворим законам — церковно-співацькому канону. Правила, були висловлені в одній з найважливіших богослужебних книг — Статуті, в якому містилися докладні вказівки, в які дні і години, при яких церковних службах і в якому порядку слід читати чи співати ті або інші молитвослов’я.
Виконання співів вимагало тривалої підготовки, тому півчі виховувалися з раннього дитинства в монастирях і храмах, де їх навчали доместики (керівники хорів).
У Київській Русі церковна музика з’явилася після введення християнства (988). Разом з хрещенням країна прийняла від Візантії і музичну культуру. Однією з найважливіших рис богослужіння став спів — у Київській Русі людський голос вважався найдосконалішим музичним інструментом. В основі співів лежало запозичене з Візантії осмогласся (система із восьми ладів). Першими вчителями жителів Русі були грецькі і болгарські півчі.
Церковні співи записувалися за допомогою нотного письма, в якому звуки передавалися знаками-символами — знаменами (крюками). Своє походження знамена вели від візантійських невм. Основний вид староруського церковного співу дістав назву знаменного розспіву.
Знаменні співи були одноголосими, строгими і стриманими за характером.нотний запис у минулому

Види церковних співів

Разом із знаменними існували кондакарні співи, більш складні. За мелодією — на один склад припадало декілька звуків. Кондак — різновид хвалебної молитви. Приклади кондакарного співу містяться в найдавніших російських співецьких книгах — кондакарях. Такі співи мали особливу систему запису, яка не піддається розшифруванню.
Головне богослужіння католицької церкви називається месою. У православній традиції їй відповідає літургія. Під час меси відбувається одне з християнських таїнств — євхаристія (грецьк. — «подяка»): хліб і вино перетворюються на Тіло і Кров Христа. Меса — це спомин про страждання, хресну смерть і воскресіння Сина Божого.
Традиції музичного супроводу меси почали формуватися одночасно з обрядами католицької церкви — в середині XI ст. До XIII—XIV ст. склалися головні співи. Вони виконуються як церковним хором, так і прихожанами; кожний звучить у строго певному місці служби.
види церковної музики
В епоху Відродження меси стали створювати як єдиний багаточастинний твір. Починаючи з XVIII ст., меса перетворилася на самостійний жанр, не пов’язаний безпосередньо з католицьким богослужінням. Так з’явилися меси, призначені для великого хору, симфонічного оркестру і солістів.
Їх, великих за об’ємом, виконати під час служби не було можливості. Меси писали не тільки музиканти-католики — до цього жанру звертався, наприклад, композитор-протестант Йоганн Себастьян Бах.
Реквієм (лат. requies — «відпочинок», «спокій») — заупокійна меса на канонічний латинський текст. Назву меса дістала за першим словом своєї початкової частини: «Вічний спокій даруй їм, Господи» («Requiem aeternam dona eis, Domine»). Музика передає скорботу, роздуми про смерть. Реквієм остаточно утвердився в епоху Відродження, але окремі частини виникли раніше. З часом реквієм перетворився на самостійний музичний жанр.

Комментариев нет:

Отправить комментарий