Я вірю, що музика - це голос особливого духу, завдання якого збирати мрії світу, і який, проходячи через свідомість людей, здатний залагодити, нехай навіть на короткий час, їх розбрати, або потрясти душі, руйнуючи соціальні незручності. Адріано Челентано

среда, 19 апреля 2017 г.

Музичні жанри. Опера

Музичні жанри. Опера

Опера найвидовишній жанр музики
Опера, союз двох мистецтв — музики і театру, є одним з найпопулярніших жанрів, виникла на зламі XVI і XVII ст. в Італії. Творцями цього нового жанру були поети і музиканти, які схилялися перед античним мистецтвом. Вони прагнули відродити старогрецьку трагедію. Композитори брали за основу сюжети давньогрецьких або римських міфів і перекладали їх на музику і спів.
Тривалий час опера існувала як розвага, головним чином для багатих людей. Багато хто з аристократів мав приватні оперні театри і трупи співаків, інші регулярно відвідували оперні спектаклі.
У середині XVIII ст. опера швидко набула популярності й поширилася по всіх країнах. У великих і маленьких містах Європи почалося будівництво публічних оперних театрів. У кожній країні опері був властивий особливий національний характер — це позначалося й у виборі сюжетів і в характері музики.
З народним пісенним мистецтвом рідної країни пов’язані кращі оперні твори відомих композиторів — австрійця Моцарта, італійців Россіні та Верді, росіянина Глинки, француза Бізе.

Основні елементи опери

Головні партії в операх виконують співаки-солісти. Іноді їх спів нагадує усну мову — це називається речитативом. У кульмінаційні моменти співаки виражають свої почуття в сольному співі — аріях, які є однією з основних складових частин опери. Значення слова «арія» близьке до значення слова «пісня», «наспів».співаки-солісти оперного театру
Арії і речитативи є основними засобами індивідуальної характеристики героїв опери. Дуже яскравим засобом такої характеристики також є ансамбль. Оперні ансамблі можуть бути різними за кількістю виконавців: від двох голосів (дует), до десяти (децимет).
Значне місце в опері посідають хорові епізоди. Існують хори для співаків, які зображують солдатів, селян або інших персонажів опери. Ще одним елементом опери є інструментальні епізоди. До них належать танці й увертюра. Танці в опері є не тільки видовищем, але й одним із засобів музично-драматургічного розвитку. А починається оперний спектакль з музики, яка називається увертюрою.
На зорі існування опери увертюра мала скромне призначення: закликати слухачів до спектаклю. А нині вона стала стислим, конспективним музичним виразом основної ідеї опери. Тому в увертюрі часто звучать найзначніші музичні теми опери. Іноді вона може виконуватись окремо від опери, у концерті, стаючи самостійним симфонічним твором на тему опери.

Оперні жанри

У XVIII ст. сформувалися такі оперні жанри, як:
  1. опера-серіа (іт. opera séria — «серйозна опера»);
  2. опера-буф (іт. opera buffa— «комічна опера»).
    головна героїня в оточені інших акторів та виконавцівОпера-серіа утвердилася у творчості Алессандро Скарлатті (1660—1725) — засновника і найзначнішого представника неаполітанської оперної школи. За своє життя він склав понад сто таких творів.
    Для опери-серіа звичайно вибирали міфологічний або історичний сюжет. Вона відкривалася увертюрою і складалася із закінчених номерів – арій, речитативів і хорів. Головну роль відігравали великі арії; звичайно вони складалися, з трьох частин, причому третя була повторенням першої. В аріях герої виражали своє ставлення до подій, що відбуваються.
    Опера-буф сформувалася також у неаполітанських майстрів. Якщо в опері-серіа на першому плані — арії, то в опері-буф — розмовні діалоги, що чергувалися з вокальними ансамблями. В опері-буф зовсім інші головні дійові особи. Це, як правило, прості люди — слуги, селяни. За сюжет правила цікава інтрига з перевдяганнями, обдуренням слугами дурного багатого господаря тощо.
    Великий вплив на оперу-буф справив італійський драматург, творець національної комедії Карло Гольдоні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий